Harhaanjohtavaa mainontaa
Julkaistu: Tou 15, 2008 Kategoria(t): Markkinointi, Media, Yritystoiminta Jätä kommenttiLehtimyyjä soitti tänään ja aloitti puhelunsa sanoen:
”Olet voittanut Yhtyneiden Kuvalehtien arvonnassa vuoden ilmaiset lehdet! Tältä alueelta ainoastaan 30 ihmistä on valittu voittajiksi.”
Mutta saadakseni nuo vuoden ilmaiset lehdet olisi pitänyt tehdä vähintään kahden vuoden tilaus. Elikkä, ne kuuluisat ilmaiset olisivatkin olleet todellisuudessa vain kahden vuoden lehdet puoleen hintaan. Todellisuudessa kyseinen myyjä siis valmiiksi kirjoitettua myyntipuhetta lukiessaan tarkoitti tarjolla olevan lehdet 50% alennuksella. Miksi hän ei kuitenkaan alusta alkaen sanonut: ”Tahdotko jonkun lehden puoleen hintaan?”
En ole lehtimyyjiä vastaan, mutta tahtoisin kerrankin rehellistä ja suoraa puhetta ilman kiertelyitä ja kaarteluita. Sanokaa suoraan mitä myytte, jotta ette tuhlaa omaa tai kenenkään muun ihmisten aikaa. Puhumalla suoraan ja lyhyesti ilman turhia kiertelyitä voitte ehkä myös tehdä huomattavasti paremman myyntituloksen lyhyemmässä ajassa. Miksi siis tuhlata aikaa pitkillä puheluilla (jollette sitten saa rahaa puheluiden pituuden perusteella riippumatta siitä saatteko jotain myytyä vai ette)?